Hosting totaaloplossingen gericht op betrouwbaarheid en service.

Nieuws

Achter de schermen: Razendsnelle software updates

Jesper Weiland

Bij een SLA (Service Level Agreement) beloven we onze klanten dat we hun servers behoeden tegen al het kwade van het internet. Dit wil zeggen dat we eventuele kritieke lekken in software direct patchen, zorgen dat firewalls aan staan en adviseren over beveiliging. We beheren voor onze klanten een serverpark van vele honderden servers, dus dat is best een uitdaging.

SLA's bij Exonet

De SLA's (Service Level Agreement) van Exonet zijn uniek. Ze zijn uniek omdat ze alles bevatten wat onze klanten nodig hebben, zonder dat er nog sprake is van 'uurtje factuurtje'. Met een SLA zorgen we voor dagelijks beheer en ondersteuning, software updates bij kritieke lekken, dag en nacht telefonische bereikbaarheid bij storingen en het dag en nacht monitoren van elk onderdeel van alle diensten.

Versiebeheer

Iedere dag verzamelen we geautomatiseerd informatie van alle servers met een SLA. We bekijken welke softwareversies draaien, of alles nog geconfigureerd is zoals het zou moeten en of bepaalde bekende fouten wel zijn opgelost. Met de versies van elk component in onze database zijn we in staat om, als er een kritiek softwarelek bekend wordt, snel te handelen. We kunnen in één oogopslag zien wie bijvoorbeeld een bepaalde PHP versie draait.

Hoe weet je wat er lek is?

Ieder uur loopt er een geautomatiseerd proces dat ons op de hoogte stelt over nieuwe softwarelekken. In onze administratie beschikken we over een verzameling van een aantal belangrijke lijsten waarop lekken bekend worden gemaakt. Doordat we dit proces slim hebben geautomatiseerd zien we in één oogopslag of er actie moet worden ondernomen op servers van onze klanten. Als dat zo is moet er een patch worden uitgerold.

Patchen maar

Als er vroeger een lek bekend was, wisten we dat het een lange dag (en nacht) zou worden. Met een aantal medewerkers gingen we aan de slag om in te loggen op iedere server en daar (handmatig) de oplossing toe te passen. Tegenwoordig gaat dat natuurlijk een stuk eenvoudiger. Met Ansible (software om taken te automatiseren) maken we een zogenaamde playbook: een bestand waarin staat wat er moet gebeuren. Dit playbook testen we uitvoerig op eigen servers en rollen we vervolgens geautomatiseerd honderden keren uit.

Resultaat!

Het resultaat van deze manier van werken is dat onze klanten vaak gepatched zijn voordat berichten in de media terecht komen. Dit was recent nog het geval bij de bug in de Bash shell. De avond voor e.e.a in het nieuws kwam waren al onze klanten al voorzien van de benodigde software updates. Het eindresultaat is dat onze klanten hierdoor een veiligere omgeving en op die manier ook een hogere beschikbaarheid hebben.

Een SLA is al beschikbaar vanaf € 39,95 per maand. Wilt u meer informatie over onze producten of SLA's? Neem dan contact op met onze sales afdeling.


Uitgelicht

  1. Optimalisaties omtrent SSL-certificaten
  2. Support tokens
  3. Uitfaseren TLS versie 1.0

We zijn bij Exonet weer op zoek naar een goede Support Engineer! We zoeken iemand met goede communicatieve vaardigh… https://t.co/wfIxD21afM

Naar aanleiding van de nieuwe beveiligingslekken in Intel processoren zullen wij spoedonderhoud uitvoeren op al onz… https://t.co/DUXQNi2KmV

Op dit moment zijn wij telefonisch niet bereikbaar. Onze telefonie-leverancier werkt aan een oplossing. Uiteraard b… https://t.co/tTabu2Kez6

Twitter